Så kom vi til Da Lat efter en fin køretur på 3 timer med taxi fra Mui Ne. Da Lat er en lille fin og meget hyggelig by som ligger oppe i bjergene noget væk fra kysten i Vietnam. Byen befinder sig i 1500 meters højde, så, for at sige det ligeud, så er her t…. koldt. Især når man kommer fra 34 grader ude ved kysten. På restauranterne får man serveret varm te i modsætning til tidligere hvor vi fik iste.

Vi havde booket en stor lejlighed på 70 m2 og den var sådan set også ok og flot, men der var ingen varme. Så ind imellem frøs vi med anstand. Men man vænnede sig alligevel lidt til det. Lejligheden ligger lige oven på natmarkedet som er kæmpe stort, og vi bor tæt på en meget flot og stor sø. Den første aften ville vi gerne spise “hjemme” i “vores” lejlighed, men det blev kun til kyllinger fra KFC og en flaske rødvin. Meget hyggeligt.

Der er meget at se i Da Lat. Den første dag gik vi over til noget der hedder Crazy House. Det er et meget mystisk og fjollet hus med mange kringelkroge – og man kan gå oppe på taget. Efter Crazy House tog vi en lille sight seeing tur med en taxi ud til et flot tempel samt 2 flotte vandfald. Dvs. vi så kun det ene vandfald, der var alt for langt og stejlt ned til det andet, så det måtte vi nøjes med at høre.

Næste dag ville vi ud at køre med tog. Der er en fin lille togstrækning på 7-8 km hvor man kan køre med veterantog op til en lille by med en flot pagode. Vi ville egentlig havde taget en taxi op til togstationen, men rengøringsfolkene vik jaget os tidligt ud, så vi besluttede os til at gå. Der var egentlig heller ikke så langt, hvis det ikke lige var fordi man gik forkert. Vi kom op ad en meget lang og stejl vej og vi gik og vi gik, men vi kom ikke nærmere stationen. Til sidst måtte vi give op og tage en taxi resten af vejen. Vi kører meget i taxi, men heldigvis er det meget billigt. Vi kom til stationen og ville købe billet, men damen i lugen sagde at det næste tog ikke kørte for der var ikke nok passagerer der skulle med. Toget kørte kun hvis der var mindst 14 passagerer og på det tidspunkt var vi kun 6 og der var en halv time til afgang. Der blev diskuteret meget frem og tilbage men heldigvis kom der en stor gruppe til sidst og reddede os. Oppe ved pagoden havde vi kun 35 minutter til toget kørte retur igen og det var slet ikke tid nok. Så vi endte med at tage en taxi igen igen.

Om aftenen spiste vi på en hyggelig restaurant nede ved natmarkedet hvor vi fik grillet kød på en bordgril samt en såkaldt Hot Pot som er en varm suppe med alt muligt i. Det hele bliver tilberedt ved bordet.

Næste dag gik vi en tur ned til søen og kørte med hestevogn. En rigtig prinsessetur. Lidt senere ville vi op til noget der hedder Valley Of Love som skulle være et meget romantisk område med flot natur og små søer og åer. Men da vi kom derop, viste det sig at være en stor forlystelsespark hvor man skulle betale entre for at komme ind. Det var ikke noget for os, så vi kørte hjem igen – i taxi selvfølgelig.

Som sagt så er der meget at se i Da Lat og det er en meget flot og hyggelig by, så det har været lidt svært at vælge billeder fra. Derfor er der nok lidt mange denne gang.